12

ene 2018

El plurilingüisme serà amb professorat ben format o no serà plurilingüe

12 de Enero de 2018. Ferran Vicent Garcia

Una proposta de plurilingüisme equilibrada i pendent de la formació del professorat. La FE CCOO PV i la secretaria de política lingüística de CCOO PV hem elaborat una valoració i les nostres propostes respecte de la proposta de llei per la qual es regula i promou el plurilingüisme en el sistema educatiu valencià. 


Val a dir que la nostra valoració general és positiva donat que aquesta proposició de llei segueix en gran part els principis pedagògics assumits pel nostre sindicat en la defensa dels drets lingüístics i educatius. Les dues precisions més importants que fem a aquesta valoració són, d’una banda, recordar que el personal educatiu serà la peça clau per aconseguir que un nou model de l'educació en llengües, basat en criteris d'efectivitat i equitat pedagògica, es puga implantar al País Valencià i, per tant, una forta inversió en la seua formació és necessària per dur a terme la proposta pedagògica més enllà de les “bones intencions” i, de l’altra, destacar que cal apostar per una percepció de la llengua pròpia com un element de riquesa cultural i d'integració social que ens identifica i serveix a totes les valencianes i valencians sense distinció d'àmbits de treball o de procedència.

Dit açò, volem ressenyar també que amb la participació en la comissió d'educació de les Corts hem pogut constatar que des dels grups de l'oposició i des de certes organitzacions cíviques i socials s'està buscant donar imatge de confrontació i ruptura social destacant únicament la impossibilitat d'acord sobre la visió política de la denominació de la llengua o de l'encaix territorial del País Valencià dins de l'Estat. Es tracta d'argumentacions que no es basen en cap argumentació pedagògica sinó qué més aviat que es centren en posicionaments polítics i en eixe sentit queden invalidades i superades per la pròpia valoració que s'obtindrà amb l'avaluació que es puga fer en dos o quatre cursos, d'acord també amb el sistema d'avaluació que preveu la pròpia norma.

La Federació d'Ensenyament considerem que la proposta de proporcions de llengües vehiculars és ben equilibrada i que els criteris de valorar els contextos socioeducatius, la continuïtat metodològica entre etapes educatives, el model d'avaluació dels programes i el model únic en cada centre són encertades pedagògicament.
Valorem també, juntament amb el professor Joaquim Dolz-Mestre que cap altre país contempla en els seus models educatius la possibilitat que les famílies rebutgen l'ensenyament d'una llengua oficial per a les seues filles o fills.Entenem per tant que el debat sobre la validesa d'aquesta proposta multilingüe s'ha de centrar en qüestions pedagògiques obertes al debat com ara la millor edat per incorporar una llengua estrangera, la didàctica de l'ensenyament integrat de llengües o la forma d'avaluar si els percentatges dedicats a l'ús vehicular de cada llengua són els òptims.

Com a agent social molt implicat en la defensa dels drets educatius i de ciutadania, CCOO PV fem èmfasi en la necessitat d'atendre la formació el professorat. Aquesta exigència és màxima en l'àmbit de la introducció d'una llengua estrangera (que amb major freqüència serà l'anglés). Per a que el sistema educatiu millora en aquestos termes cal que el professorat tinga una competència lingüística suficient (la mateixa proposta de llei estableix el C1 del marc europeu) i una capacitació didàctica acord a l'àmbit educatiu que treballe.
La proposta de llei contempla rebaixar l'exigència de competència lingüística al B2 fins el curs 2026-27. Açò vol dir que el professorat es veurà en la necessitat d'impartir classes en anglès i no estarà suficientment format per fer-ho amb qualitat. És necessari, per tant, ajustar els calendaris de formació i d'implantació del model. Si no es fa així, la qualitat de l'educació es veurà devaluada i el professorat pagarà el sobreesforç i l'alumnat patirà la pèrdua de drets educatius.

El model lingüístic ha de ser únic per no crear segregació social

En resum, una proposta de llei que si passa a ser normativa portarà avanços fonamentals en el model lingüístic vigent en el nostre model educatiu. Aquests avanços, però, solament seran efectius si som capaços d'invertir en la formació necessària del personal educatiu i en la conscienciació de la comunitat educativa i si s’assoleix l’adequació de l’exigència professional a les competències de les persones treballadores.

Últimas entradas